For begynderlæsere

Skal du i gang med at læse? Så kan du få hjælp her.

Når dit barn skal lære at læse

Det er rigtig vigtigt, at børn får en succesoplevelse, når de skal lære at læse. Og det hjælper vi meget gerne med.

Nedenfor kan I finde mange forskellige let-læste bøger i forskellige sværhedsgrader, markeret med Lix-tal.
Lix-tal er et system, der bruges på mange skoler og som viser, hvor svær en bog er.

På biblioteket har vi bøger fra Lix 3 og op. Klik på dit ønskede lixtal i tabellen herunder. Når I op over Lix 20, er I klar til de ”almindelige” bøger for børn, som vi heldigvis også har masser af på biblioteket.

Det er ikke alle let-læste bøger der har Lix-tal i vores system, derfor er det også en rigtig god idé at besøge biblioteket, hvor I kan finde bøger, som I ikke ser på listerne her.

Bruger jeres skole systemerne Let eller Lus i stedet, kan I se en omregningstabel her.

Læs så lysten er med
Det er en rigtig god idé at vælge bøgerne sammen, så lysten også er med. Så besøg biblioteket sammen eller kik sammen på listerne her.
Alle skal lære at læse, men vi håber alle også har lyst – kniber det med motivationen, kan I finde gode tips til læselyst her.

Læsehunde
I samarbejde med Foreningen Læsehunde tilbyder vi læseforløb med en Læsehund på enten Rønde Bibliotek eller på Ebeltoft bibliotek. Tilbuddet henvender sig til børn, der har svært ved at læse, og som kunne tænke sig at blive bedre til at læse på en hyggelig og anderledes måde. Du kan læse mere om tilbuddet her.

Rigtig god fornøjelse med læsningen!

Når du som voksen skal lære at læse
Det er fantastisk at kunne læse selv, og vi hjælper dig gerne på vej, hvis du ikke allerede kan eller har brug for at blive bedre.
På biblioteket har vi også let-læste bøger for voksne. De er skrevet til voksne, men i et mere let-læst sprog.
Spørg efter de let-læste bøger på biblioteket.

Har du generelle læsevanskeligheder kan du også søge medlemskab i Nota. Læs her mere om deres netbibliotek E17.