Det gode liv - café for voksne

Andet

Det gode liv - café for voksne

07.09.15
Det gode liv sættes i centrum i Syddjurs Biblioteks række af café-arrangementer for voksne, denne gang på Rønde Bibliotek v/ Solveig Hansen fra Fysisk Aktiv for Sjov. Hun fortæller om motion og gode oplevelser trods fysiske skavanker.

Solveig Hansen tager udgangspunkt i de alsidige tilbud i Fysisk Aktiv for Sjov, baggrunden for foreningens mulighed for gode oplevelser og afsmittende effekt. Desuden plukker hun i sit eget foredrag "På grund og på trods" om nogle af de mange fantastiske oplevelser, hun har haft, på grund og på trods af et medfødt handicap. Hvad kan man med 1½ arm og 1½ ben?
Solveig har et stort netværk og har mødt mange folk med forskellige udfordringer, og hun krydrer med et indblik i, hvad vennerne har kastet sig over. Dagens oplæg slutter med et par redskaber fra kurset "Lær at tackle kroniske smerter".

Det gode liv handler både om at opleve at have det godt fysisk og være rask, men også om at trives og fungere i en almindelig dagligdag med de udfordringer, livet byder på.

Dårlig mental sundhed forringer det gode liv. Konsekvenserne kan blive kroniske smerter, søvnbesvær og fysisk inaktivitet. Analyser peger endda på, at ensomhed er lige så farligt for helbredet som rygning og alkohol.

Syddjurs Bibliotek vil med en række café-arrangementer i efteråret sætte fokus på det, der kan være med til at give os et godt liv. Den fysiske sundhed vil være på programmet med bl.a. besøg af Kræftens Bekæmpelse, men også de ting, der giver livet mening og indhold vil være i fokus. Blandt andet kommer Røde Kors forbi og fortæller om at være besøgsven eller med i deres nørkleklubber.

Derudover er det sociale aspekt også en vigtig del af cafeerne, hvor der også er tid til hyggeligt samvær over en kop kaffe.

Cafeerne vil blive afholdt en gang om måneden på skift i bibliotekerne i Ebeltoft, Hornslet, Rønde og Kolind.

Der kræves ingen tilmelding – bare mød op!

Se de øvrige "Det gode liv"-cafeer her