For alle

Løvfaldsdage i teltet på Kulturgrunden

Vi fejrer efteråret og rykker sammen i det store telt på Kulturgrunden, hvor der venter tre dage med skønne aktiviteter og hygge for alle aldre, 17., 18. og 19. oktober.

Af Lisbeth Larsen

Se det samlede program her:

Hele dagen alle dage fra kl. 10: Løvfaldshjørne
Lav din egen uro eller byg på fælles guirlander med naturmaterialer. Ophæng skønne blade på grene til en uro. Du kan tegne på bladene inden, hvis du har lyst med toscatusser. Vi har blade og grene, men du er meget velkommen til at tage nogle med.  Hvis vi har rigtig mange, kan vi sammen lave nogle flotte guirlander til pynt i teltet.

TORSDAG 17/10:

10-11: Rytmik, leg og sang for de mindste med Dorte Nørgaard fra Kulturskolen Syddjurs

11-12: Boller og Bøger (0-6 år)
Jeres børnebibliotekar serverer boller, saft og kaffe og fortæller om sine yndlingsbøger for de 0-6 årige. Hun giver også gode fif til at få læselysten i gang.

13-16: Kastanjedyr med teknologi (fra 7 år)
Vi bygger gode gamle kastanjedyr, men giver dem nye skjulte kræfter med elektronik og batterier. Byg en flagermus med lysende øjne, en trold med motor, som kan hoppe rundt eller noget helt tredje. Tag gerne dine egne kastanjer med.

17-20: Foodtrucks
Køb mad hos de dejlige foodtrucks, der lægger vejen forbi Kulturgrunden.

17-19: Øl- og sodavandssmagning med Ebeltoft Gårdbryggeri
Ebeltoft gårdbryggeri laver smagfulde sodavand og har et stort udvalg af øl. Gratis smagsprøver på nogle af dem. Der vil være gode tilbud på øl og sodavand fra bryggeriet.

19:30-21: Højskoleaften med Mogens Hemmingsen: ”Hvordan skaber et moderne kulturliv stærke fællesskaber?”
Mogens Hemmingsen er tidl. mangeårig højskoleforstander og formand for Højskoleforeningen. denna aften vil han causere over kulturens betydning for fællesskaber med udgangspunkt i de udfordringer vi står overfor som en by på kanten af storbyen Århus. Kan kulturen bidrage til at skabe folkelig sammenhængskraft i Hornslet?

Vi vil også synge nogle gode sange fra højskolesangbogen der understøtter aftenens tema.

21-22: Nærvær i Qi gong
Lad dagens indtryk bundfælde sig med guidede siddende og stående rolige bevægelser fra Oi gong. Åndedræt, balance og jordforbindelse er grundelementerne. Alle kan være med.

Fysioterapeut Lalla Wandahl fra Natursund guider dig gennem øvelserne.

FREDAG 18/10:

10-11: Familiemorgensang
Hygge og fællessang for voksne og børn med Sangkraft Syddjurs. Og bliv endelig heængende, for bagefter er der KULS Workshop:

11-14: KULS Workshop: Tryk af fine løvfaldsmotiver (6-12 år)
To af Kulturskolens billedkunstlærere er værter ved en workshop, hvor vi trykker fine løvfalds motiver. Sammen undersøger vi spændende strukturer og anvender smukke efterårsfarver.

11-12: Teater: Sindet er en sommerfugl i Kom-Bi (fra 10 år)
Syddjurs Egneteater opfører deres helt nye forestilling om Ovartachi i Kom-Bi. Læs mere og køb billetter HER

14-17: Varulv-spil og hygge med Kulturpiloterne fra Syddjurs Bibliotek
Vær med til en omgang Varulv, spil brætspil for store og små, få lavet hårwraps og hyg dig med Kulturpiloterne. Måske nogen også har taget en guitar med...

17-20: Foodtrucks
Køb mad hos de dejlige foodtrucks, der lægger vejen forbi Kulturgrunden.

17-20: Fredagsbar
Slut ugen af i hyggeligt selskab i Løvfaldsbaren.

20-22: Asger Præst solo
Asger Præst vandt Rock i Hornslet 2024 med sit band PRÆST. Glæd dig til at høre ham alene på scenen denne fredag aften.

LØRDAG 19/10:

10-11: Fælles morgenkaffe med rundstykker og fællessang

11-12: Motionsbanko
Gå den 2,3 km. lange rute rundt i din by og se, om du kan få hele pladen fuld!
Bankopladen købes i teltet på Kulturgrunden, hvor ruten både starter og slutter. Du får også udleveret et kort, og så er det ellers bare om at se, om du kan følge ruten og finde alle tallene på vejen. Der er dejlige præmier til alle, da får pladen fuld.

12-15: Æblebomber på grill
med Jonas Greve, forfatteren til bogen ”Ud med Ungerne”.

13-17: Lav æblemost af egne æbler

14-17: Kagebord med æblekager

14-17: Brætspilshjørnet

Tapas, Trubaduren og hans Rockband
Oplev en hyggelig og varm stemning i teltet på Kulturgrunden, hvor vi har fået Trubaduren og hans Rockband til at komme og spille op til fest og dans.

Kl. 18: Fællesspisning - Tapas
Vi starter med en tapasanretning fra Amanda bestående af diverse pølser, lækre oste, lakseroulade, kyllingespyd, hjemmesyltede rødløg, cornichoner, soltørrede tomater, små syltede peber og oliven. Pesto og aioli på fællesbord med blandet brød.

Tapas skal bestilles inden via dette link: https://www.kombi.dk/ProTickets/php/StartReservation.php?PerfID=47323
140 kr. pr. person.

Kl. 20: Trubaduren og hans Rockband
Trubaduren er et folkeligt orkester, der spiller stemningsfuld, dansksproget originalmusik, der giver associationer til alt fra Buenos Aires støvede fortovsrestauranter til Københavns brostensbelagte torve.
Genremæssigt bevæger gruppen sig inden for dansk visekunst, samba, bossa nova og folkelig rock. De skriver sig på denne måde ind i en stolt tradition af nordiske trubadurer, der på forskellig vis har vendt blikket mod varmere himmelstrøg og ladet skandinavisk vemod blande med sydens pulserende rytmer. Nævneværdige eksempler kunne være kunstnere som Cornelis Vreeswijk, Søren Kragh-Jacobsen og C.V. Jørgensen.

Trubaduren har udgivet to albums, en liveplade og er lige nu ved at indspille et nyt album, som udkommer i foråret 2025. Første single, "Åkesson Bye Bye", er ude nu.

Fri entré.