Tema om kropspositivisme

Tema om kroppen

27.01.24
Syddjurs Bibliotek sætter fokus på kroppen hele foråret. I februar måned handler det om kropspositivisme.

I foråret 2024 vil vi på Syddjurs Bibliotek sætte fokus på kroppen.

I februar dykker vi ned i kropspositivisme for hvad betyder det populære ord egentlig og hvor gode er vi til at tænke positive tanker om vores egne kroppe?

Skam og selvkærlighed på programmet
Kropspositivismen handler om at forholde sig positivt til kroppen uanset udseende og formåen i kampen mod skam. Det er ikke kun fysiske ting som vægt, sygdom og handikap, der er forbundet med skam. Også basale behov som sult og lyst lider under skammen.

Vi har fundet en masse materialer frem om emnet. som du kan se i vores udstilling om kropspositivisme på biblioteket i Rønde, Hornslet og BMA, Maltfabrikken i Ebeltoft i februar måned.

Fokus i april og maj
I marts måned tager vi udgangspunkt i WHO’s definition af sundhed: ”Sundhed er en tilstand af fuldstændig fysisk, psykisk og socialt velvære, og ikke blot fravær af sygdom, smerter eller andre skavanker.” WHO 1948. Gennem vores formidling vil vi dele glæden ved at bevæge sig og glæden ved sund og dejlig mad.

I april sætter vi spot på litteratur om den syge eller handicappede krop. Vi får besøg af repræsentanter fra kommunens handicapråd, der vil gøre os klogere på rådets arbejde. Hvordan er det at leve med en krop, der ikke fungerer helt som andre kroppe, fordi man er syg eller handicappet?