Fanfiction

Hvad filan er fanfiction?

Hvad er fanfiction egentligt? Helt enkelt betyder fanfiction, at man sætter sig ned og digter videre på en bog, man har læst.

Du har læst Harry Potter og syntes ikke, at du var færdig med universet. Hvad skete der bagefter? Det kan du selv bestemme ved selv at skrive det.

Du kunne måske rigtig godt lide én af birollekaraktererne i Star Wars, Ringenes Herre eller Hunger Games. Personen forsvandt måske ud af bøgerne. Hvad skete der videre for ham? Det kan du også bestemme.

Bogen endte og de to personer, du håbede skulle finde sammen, gik i stedet hver til sit. Du læste Twilight, og kunne godt tænke dig, at de der vampyrer var lidt mere vampyragtige og knapt så mutte og blege… Spids pennen, alt det kan du lave om på.

Du får en kolossal magt og kan bestemme det hele. Nogle forfattere er ikke særlig glade for, at man går rundt og piller ved deres værker. Det er deres, og sådan som de ser det, er historien afsluttet, sådan som de vil have det. Andre forfattere, fx J.K. Rowling er helt med på ideen, og opfordrer faktisk fans til at skrive og går i dialog med læsere og medforfattere. Faktisk er Harry Potter den historie, som flest mennesker nogensinde har digtet videre på. På fanfiction.net ligger over 600.000 Harry Potter fortællinger!

Hvor er fanfiction egentligt?

Vi har ikke fanfiction på biblioteket. På biblioteket har vi bøger, der kommer fra et forlag. I dag findes litteratur en milliard andre steder end kun blot i bøger. Svaret på hvor fanfiction lever, er internettet. Internettet er egentlig ret sejt. Forestil dig, at du bor i Alaska eller Nordnorge og ingen af dine venner interesserer sig for bøger eller for at skrive. På internettet kan man finde mennesker med præcis samme interesser som sig selv, selvom de bor i Horsens eller Honolulu.

Findes der andre bogkulturer på nettet?

Det korte og selvindlysende svar er: Ja. Man behøver naturligvis ikke selv have lyst til at skrive historier, man kan også følge med og læse hvad de andre skriver og bare nyde det. Der findes også steder, hvor man bare kan snakke med andre fans om bøger. Et af disse steder er bibliotekernes nye børneside; www.biblo.dk. På Biblo bruger man sit unilogin og man kan deltage i alle de spændende grupper, eller selv oprette en gruppe om lige præcis det emne, der interesserer dig allermest.

Nyttige links:

>>Klik på linket og se henvisning til 46 forskellige fanfiction sites<<

Oprindeligt skrevet af Aabenraa Bibliotekerne.