Sara Omars debutroman ’Dødevaskeren’ vinder Læsernes Bogpris 2018

I tre uger har alle kunne deltage i afstemningen blandt ti nominerede danske bøger fra 2017, og Sara Omars roman viste sig at være læsernes favorit med ca. 1/3 af alle afgivne stemmer.

Prisen uddeles i år for 15. gang af Danmarks Biblioteksforening og Berlingske i tæt samarbejde med landets biblioteker. Med æren følger en check på 100.000 kr., som Sara Omar netop har fået overrakt på det Bibliotekspolitiske Topmøde på MCH Herning Kongrescenter.

Den dansk-kurdiske forfatters debutroman ’Dødevaskeren’ (Politikens Forlag) solgte i løbet af den første måned 50.000 eksemplarer, og bogen har fået flotte anmeldelser overalt. Berlingskes Anne Sophia Hermansen gav romanen 6 stjerner, og sagde bl.a. i sin anmeldelse af bogen, at ” Det her er litteratur, der kan ændre vores samfund. Tak for dit mod og vidnesbyrd”

Da romanen blev udgivet i november 2017, sagde Sara Omar bl.a. følgende om romanen:
"Forestil jer, at en kvinde kan kaste skam over en hel familie, alene fordi hun er født som kvinde. Forestil jer, at en kvinde er så skamfuld en skabning, at hun ingen ret har over sit eget liv og sit eget køn. Forestil jer, at en mand skal vaske sig, når han har rørt ved en kvinde, fordi han skal renses for urenhed. Forestil jer, at en mand til hver en tid står over en kvinde; at han kan slå, dræbe og udnytte hende, som han vil, fordi han er mand og hun kun en kvinde.
Det er hverdagen for millioner af kvinder verden over i de fleste lande, regioner og millioner af hjem, hvor kultur, mentalitet, religion og livsødelæggende overbevisninger står over alt andet. Det er den hverdag, som min bog skildrer. Livet som værende kun en kvinde. Det er en fortælling om skyld, skam og ære. For mange kvinder står valget mellem at leve i fangenskab eller at lide i frihed. Derfor forbliver mange i et mentalt og socialt fængsel, og de vil endda forsvare deres egne fangevogtere til døden."

Bibliotekernes litteratursite ’Litteratursiden’ skriver blandt andet:
’Dødevaskeren’ er en meget vigtig roman. Behandlingen af kvinder i muslimske samfund er et sprængfarligt emne at stille til offentligt skue, hvilket også gjorde, at Sara Omar først stod frem som forfatter ved bogens udgivelse, og at hun efterfølgende har været under politiets beskyttelse.
Romanen kan varmt anbefales til læsere med mod på at læse om andre kulturer, og læsekredse vil finde rigeligt stof til diskussion. Sara Omar fortjener et stort skulderklap for at turde sætte sit liv på spil for at give millioner af undertrykte kvinder en stemme.

Sara Omar er født i Kurdistan i 1986. Ganske ung måtte Sara Omar flygte fra Kurdistan, bl.a. på grund af Golfkrigen. Hun kom til Danmark i 2001 og hun er i dag bachelor i statskundskab og er ligeledes kandidatstuderende i statskundskab.

Stort tillykke med Læsernes bogpris 2018 til Sara Omar og ’Dødevaskeren’