Bogautomat i Byens Hus i Mørke

Lokale frivillige kan sammen med Syddjurs Bibliotek fejre, at Mørke har fået sin egen bogautomat. Indvielsen af bogautomaten finder sted torsdag d. 8. juli kl. 17.00 – 18.00, hvor alle er velkomne til grillpølser, øl og sodavand.

Den 8. juli bliver det endnu lettere for borgere i Mørke at benytte et bibliotek. Da indvies nemlig en spritny bogautomat i Byens Hus, hvor bøger og andet godt fra Syddjurs Bibliotek kan lånes og afleveres.

Lokale frivillige har i samarbejde med Syddjurs Bibliotek været med til at pege på behovet for en bogautomat i Mørke. En af dem er formanden for Byens Hus, Rasmus Scharling Toft: ”Vi er glade for at få bogautomaten ind i Byens Hus, hvor vi i forvejen er ved at skabe et helt nyt mødested med masser af liv og aktivitet. Og vi håber, at rigtig mange har lyst til at kigge forbi til indvielsen den 8. juli.”

Rasmus Scharling Toft er også begejstret for bogautomatens udformning: ”Det er ikke bare en computer, men et visuelt statement, der taler med ind i stedets rolle som et samlingspunkt og et lyspunkt på hovedgaden i Mørke”.

Samarbejde på tværs

Etableringen af en bogautomat i Byens Hus er en del af Syddjurs Kommunes ønske om at sikre biblioteksbetjening uden for de byer, hvor Syddjurs Bibliotek har sine fire huse.

Formand for Udvalget for plan, udvikling og kultur, Riber Hog Anthonsen udtaler: ”Det er fantastisk at se, hvordan lokale ildsjæle i samarbejde med biblioteket har gjort idé til virkelighed. Det viser, hvordan borgere og kommunale instanser sammen kan skabe nye og anderledes kulturtilbud ude i lokalområderne.”

Biblioteksleder Claus Pettersson er også begejstret for den nye bogautomat i Mørke: ”Det er især på grund af de frivilliges store engagement og gode arbejde, at det har kunnet lade sig gøre. Men arbejdet med bibliotekstilbuddet i Mørke ender dog ikke her. Man kan altid tage fat i os på biblioteket eller i de frivillige, hvis har gode idéer til, hvad bogsamlingen ved automaten skal indeholde. Et bibliotekstilbud skal være relevant for brugerne, og det gælder også i Mørke.”

Hold øje med ”biblioteksflaget”

Der er adgang til automaten onsdage kl. 16-18 og torsdag kl. 16-20, hvor frivillige fra Byens Hus står klar til at tage imod. I sommerferien kan der dog være dag, hvor døren ikke er åben på grund af ferie. Man kan dog altid se, om ”biblioteksflaget” er sat op udenfor som tegn på, at der er åbent. Derudover kan medlemmer af Byens Hus altid komme ind med deres kode.

Sammen med bogautomaten har Syddjurs Bibliotek også leveret et udvalg af blandt andet tegneserier, nye bøger og magasiner for de kreative, som kan lånes med hjem på automaten.

For at bruge bogautomaten skal man være oprettet som låner ved Syddjurs Bibliotek. Når man er blevet det, kan man reservere bøger og andre biblioteksmaterialer til afhentning i Byens Hus. Bøgerne kan igen afleveres på automaten.

Indvielsen af bogautomaten finder sted torsdag d. 8. juli kl. 17-18, hvor alle er velkomne til grillpølser, øl og sodavand. Og naturligvis også til at låne en bog eller to.

Byens Hus har adresse på Ebeltoftvej 7, 8544 Mørke.